Met 11 studenten op excursie naar Science Museum Nemo. Het was een geweldig leuke dag: eerst met z’n allen met de bus en metro, een korte ontvangst, daarna mochten we helemaal ‘los’ in het museum. Al snel is duidelijk dat elk kind verschillende interesses, leerstijlen en energie heeft. Gelukkig is Nemo daar uitstekend op ingericht.

Iedereen leert anders

Een aantal kids ging enthousiast alle wetenschappelijke en technische instrumenten uitproberen: een elektromotor, plasmabol, katrollen, kamers met optische illusies waar je zo in kon stappen, een waterbak met schoepenraden, robotarmen… Ze gaven gretig gehoor aan hun behoefte om hands-on alles uit te proberen.

Een ander groepje ging op de ‘officieel wetenschappelijke’ toer en onderzocht (met heuse witte jassen aan en veiligheidsbrillen op)  of er met bakpoeder en azijn gas gevormd wordt en er een reageerbuisje naar boven geschoten kan worden. Wat valt er op één dag enorm veel te leren. 

Leren, ook in de voorbereiding

Luca is 9 en wil naar Nemo: hoe pak je dat aan? Het begint met het schrijven van een motie voor de schoolkring: wat zet je  daar dan in? Wie willen er mee? Hoe krijg je het budget rond? Wat moet er allemaal voor geregeld worden?

Busroute opzoeken, kosten berekenen, wensen kenbaar maken, een reservering maken, noem maar op! Als alles op papier gaat langs de secretaris en de penningmeester en je verzoek toelichten in de schoolkring. Allemaal gerealiseerd!

Geïnspireerd verder

Nu het uitstapje achter de rug is, gaan we gewoon lekker verder met leren en ontdekken. Een kringetje om terug te kijken naar het uitstapje levert direct wensen voor 3 activiteiten op: Raketjes bouwen, uitzoeken hoe een plasmabol eigenlijk werkt (en zou je die dan zelf kunnen maken?) en projectwens nr 1: zelf een kettingreactie bouwen, het liefst een hele grote door de hele school heen met veel verschillende onderdelen. Ik ben benieuwd! De ontdekkingszin zit er in ieder geval goed in.

We doen een oproepje aan ouders voor materialen die we kunnen gebruiken voor de kettingreactie. We denken aan plastic buizen, wc rolletjes, dominostenen, katrollen, stevige elastieken, plakband, touwen, etc…. DSA goes on!