Je eigen leerweg invullen. Dat betekent in de praktijk dat we naaste het vaste stafteam ook in toenemende mate vakdocenten inzetten. Aanvankelijk waren dat vooral docenten die bekend zijn met democratisch onderwijs, maar op dit moment zijn het mensen met hun ervaring in het regulier onderwijs. Voor hen is het best even schakelen.

Vorige week heeft Cordelia een goed gesprek gehad met een nieuwe kandidaat. Gisteren was haar eerste oriëntatiedag.  De hele middag zag ik haar aan het werk met verschillende studenten. Een student komt naar me toe. ‘Waar is die mevrouw van Nederlands? Ik wil nog afspraken met haar maken en ik moet bijna weg’.  Een kwartiertje later gaat hij de deur uit, de afspraken zijn gemaakt.

Een collega vertelt. ‘Ze heeft een uurtje met twee jongens gewerkt en heeft heel goed in beeld wat ze kunnen en waaraan ze nog moeten werken. Ik ben super enthousiast!’ Aan het eind van de middag kom ik haar tegen en vraag naar haar ervaringen.

‘Ik heb leuke contacten gehad met de studenten die volgend jaar Nederlands willen gaan doen. Ik merk wel dat ik zelf nog even moet wennen aan deze werkwijze’. Ze lacht. ‘Ik had voor vanmiddag een lesje voorbereid en vroeg me af waar de klas was.  Maar er zijn hier helemaal geen klassen! Een van de studenten kwam naar me toe om even kennis te maken en haar plannen door te nemen. Zo leuk. Ik heb ze nu allemaal gesproken en een plannetje gemaakt, waaraan ze komend jaar willen werken. Zo wil ik het gaan doen: ze houden aan hun persoonlijke plan en dan maar zien hoe het loopt’.

Ze loopt in de richting van de keuken. ‘En nu heb ik trek in een kopje koffie’.