Leraren moeten de zeepkist op, zie ik in een krantenkop. Voor stafleden bij DSA is dit een jaarlijks terugkerend gebeuren. Het team bestaat uit een groep zelfstandigen, die elk jaar beslissen zij of zij zich ook het komende jaar weer voor DSA willen inzetten. Zij presenteren hun plannen aan elkaar en aan de studenten om hiervoor consent te krijgen.

In mei wordt dit ei gelegd. Een voorbereiding op papier en dan de presentatie. Na de presentatie is er ruimte om feedback te geven, zowel op de presentatie als de inzet in het afgelopen schooljaar. Sluit datgene wat je voor ogen hebt nog aan bij de vraag die er binnen de school leeft? Is het beeld dat je gegeven hebt herkenbaar? Het is de derde keer dit jaar dat we zo’n ronde houden en het voelt nog steeds spannend.

DSA is een bron van inspiratie, waar mensen mogelijkheden zien om hun kwaliteiten in te zetten, hun waarden na te streven. De geschiedenis van de zeepkist wordt verteld, als symbool van de vrijheid van meningsuiting.  Een prachtig recht, maar hoe ga je om met al die verschillende meningen? Democratie in de praktijk, we komen het dagelijks tegen. Sociocratie en NVC zijn de middelen waarmee we binnen DSA vanuit al die verschillende meningen tot besluiten komen. Ieder van ons heeft een andere invalshoek, van waaruit we aan dit leerproces willen bijdragen.

Het is spannend, jezelf zo neer te zetten, maar ook verrijkend. De uitdaging jezelf op je doelen te focussen, vast te stellen of je nog wel wilt doorgaan en wat daarvoor nodig is. De kwetsbaarheid – want wat als je plannen niet goed ontvangen worden? Die angst kennen we allemaal. De feedback, open, ook kritisch, herkenbaar of onverwacht, de inspiratie die overslaat en weer bij je terugkomt. Het voorstel: zijn de aanwezigen consent? De zucht van genoegen: ja, we gaan samen verder.

Dinsdag is er een visiedag, waar we als team tot een voorstel komen hoe de praktische invulling eruit gaat zien. Dat voorstel gaat langs schoolkring en ouderkring, door naar de kernkring, die het definitieve besluit neemt. Zo doen we dat bij DSA