Negen uur, de schooldag is begonnen, ook bij de nieuwste school in Noord: DSA. Maar hier zitten leerlingen en leerkrachten nog met hun jas aan. Hun tijdelijke onderkomen is van hout. “We hebben nu echt een eigen gebouw nodig.”

De school zit sinds de start op 1 september in de Noorderparkkamer. Janet Jonker (42) is een van de leerkrachten: “We zijn blij dat we hier terecht konden, maar het gebouwtje is niet geschikt als school. Het is zo’n zestig vierkante meter, veel te krap dus. Het is wel fijn dat het midden in het park staat. Heerlijk buiten spelen.”

Wachtlijst

LIFE – Learning in a Free Environment – is een particuliere school. Dat betekent dat de gemeente niet hoeft te zorgen voor een gebouw. Jonker: “We zijn al een jaar op zoek, in Noord en omgeving. Ons ideaalplaatje is een lichte ruimte van minstens driehonderd vierkante meter, met een flinke buitenruimte waar we een moestuin kunnen aanleggen. In het begin kan de huur nog niet heel hoog zijn. We moeten eerst meer leerlingen aannemen – er staan er nu al vijftien op de wachtlijst. Maar dat kan weer alleen met een groter gebouw…”

De warmtestralers werken hard om de kleine ruimte warm te krijgen. Ondanks de kou zijn de kinderen na binnenkomst direct aan de slag gegaan. Twee meisjes bouwen een hut, een paar jongens spelen Onderuit en een andere jongen buigt zich met leerkracht Marieke over een rekenles. Leerkracht Antonia maakt een puzzel met een paar kleuters. De andere leerlingen, waaronder een stel tieners, zijn er nog niet.

Democratisch

Bij LIFE is alles flexibel: schooltijden, vakantiedagen en niet te vergeten de lessen. Jonker: “Wij zijn een democratische school. Dat betekent dat de leerlingen zelf bepalen wat ze leren en hoe ze het leren. Niets is verplicht, behalve je aan de schoolregels houden natuurlijk, die we samen bepalen. Doordat onze leerlingen zelf kiezen wat ze leren, zijn ze enorm gemotiveerd.”

Lucien (11) heeft eerst op twee andere scholen gezeten. “Hier mag je leren op je eigen manier. Je kan ook dingen doen die niet bij je leeftijd ‘horen’. Ik doe aardrijkskundelessen die eigenlijk voor vijftienjarigen zijn.” Ook Lucien verlangt naar een echt schoolgebouw: “Het is hier koud! Als het hard waait, klapperen de schuifdeuren. En ik wil graag meer kinderen. Er zijn nu kinderen van negen en van dertien, maar niemand anders van mijn leeftijd.” Meer informatie op www.come2life.nl.

Anne Hofstede